loading
Menü
Támogatás

Ha használtad vásárlásaid során a PayPal Honey-t, erről tudnod kell

2025. jan. 5. 14:22
4 perces olvasmány
Ha használtad vásárlásaid során a PayPal Honey-t, erről tudnod kell

A PayPal tulajdonában lévő Honey webböngésző-kiegészítő és mobilalkalmazás ellen csoportos polgári per indult, amiben a felperesek azt állítják, hogy a vállalat jogtalanul megfosztja az online tartalomkészítőket jutalékaiktól, miközben megtéveszti a felhasználókat is. A Honey a vásárlói kedvezmények keresését ígéri, de valójában kárt okoz az alkotóknak, és a fogyasztók is pórul járnak. 

Mi az a Honey?

A Honey egy népszerű böngészőkiegészítő és mobilalkalmazás, ami azt ígéri, hogy automatikusan megtalálja és alkalmazza az elérhető kedvezményes kuponokat az online vásárlások során. A 2012-ben alapított vállalatot 2020-ban vásárolta fel a PayPal 4 milliárd dollárért (mintegy 1,6 billió Ft), azzal a céllal, hogy növelje jelenlétét az e-kereskedelemben. 

A Honey-t világszerte több tízmillióan használják, és több, mint 30 ezer kereskedővel működik együtt.

Hogyan működik a Honey, és mi a probléma?

A partnerprogramok működése azon alapul, hogy amikor egy felhasználó rákattint egy tartalomkészítő (például youtuber vagy más influenszer) által reklámozott termék, szolgáltatás linkjére, a weboldal egy sütit helyez el a böngészőben. Ez tartalmaz egy azonosítót, ami alapján tudja majd a webáruház, hogy ki irányította oda a vásárlót, és ezáltal azt is, hogy kinek kell kifizetni a megérdemelt jutalékot. 

Eddig ez egy teljesen normális folyamat, azonban ezt követően a Honey használatánál a következő probléma merül fel: amikor a fogyasztó a vásárlási folyamat közben rányom a felugró ablakra, hogy akciós kuponokat keressen a fizetéshez, lecseréli az eredeti sütiben található tartalomkészítő azonosítóját a sajátjára. Ez azt eredményezi, hogy a jutalékot a PayPal kuponkeresője kapja, nem pedig az eredeti reklámozó. 

A süti tartalma a Honey-ra kattintás előtt (balra), és utána (jobbra). A bal oldali érték a kedvenc YouTube-csatornád azonosítóját tartalmazza, így ők kapnák a jutalékot, amennyiben így maradna. A jobb oldali pedig már a módosított süti, tehát a PayPal azonosítóját mutatja, ezáltal hozzájuk érkezik meg a pénz.

Fontos megjegyezni, hogy ez az azonosítócsere akkor is megtörténik, ha az alkalmazás nem talál egyetlen használható kupont sem (ami elég sokszor előfordul). Ez a gyakorlat jelentős bevételkiesést okozhat a tartalomgyártók számára, miközben a Honey anyagi haszonra tesz szert az általuk generált forgalomból. 

Nem a legjobb kuponokat kínálja

További kritika, hogy a Honey nem mindig találja meg a legjobb ajánlatokat, sőt, manuális kereséssel gyakran jobb kedvezményeket lehet találni. Ennek oka, hogy a kereskedők kérhetik, hogy bizonyos kuponokat a kiegészítő ne fedjen fel a felhasználók számára. Ez azt jelenti, hogy a Honey nem feltétlenül szolgálja a vásárlók érdekeit sem, hiszen az eszköz használatával végső soron nem, vagy kevesebbet spórolnak. 

Kik a felperesek, és mi a per tárgya?

A pert több influenszer indította, akik rendszeresen használnak partnerprogramokat online bevételeik növelésére. Az ő megélhetésük egyik alappillére, hogy a követőik által használt partnerlinkeken keresztül jutalékot kapnak az eladások után. 

Ügyvédként közreműködik Devin Stone és Josh Stanford, akik maguk is youtuberek: előbbi a LegalEagle, utóbbi pedig az America's Attorney YouTube-csatornát üzemeltetik. A kereset több, mint 5 millió dollár kártérítést követel, valamint az erkölcstelen üzleti gyakorlatok megváltoztatását kéri. A perben azzal vádolják a Honey-t, hogy a böngészőkiegészítője megsérti az etikus működés szabályait azzal, hogy lecseréli a partnerek nyomkövető azonosítóit a sajátjára, így magához irányítja a jutalékokat. 

A per lehetséges következményei

A csoportos per eredménye jelentős hatással lehet az e-kereskedelmi szektorra. Ha a bíróság a felperesek javára dönt, az nemcsak a Honey számára jelenthet komoly anyagi és hírnévbeli veszteséget, de jogi előzményt teremthet a hasonló működési modellek szabályozására is. 

A jogvita kimenetele jelentős hatással lehet az "affiliate marketing" iparágra és a böngészőkiegészítők működésére. Számos online alkotó már eltávolította a Honey reklámjait videóiból, és a felhasználók körében is megindult egy tömeges elpártolás a szolgáltatástól. 

A PayPal szóvivője szerint a Honey az iparági szabványoknak és gyakorlatoknak megfelelően működik, beleértve az utolsó kattintás alapján történő jutalékszámítást is. A cég vitatja a vádakat és erőteljesen védekezni fog a perben. 

Nem árt óvatosnak lennünk, hogy milyen kiegészítőket használunk az online vásárlásainkhoz, hiszen ez a botrány is csak nemrég robbant ki. Ki tudja, mekkora kárt okozott már a cég az etikátlan módszereivel. 

Ha egy alkalmazás túl szép, hogy igaz legyen, akkor könnyen előfordulhat, hogy egy báránybőrbe bújt farkassal van dolgunk.

(Kiemelt kép: Remenyiczki Éva/Magyar Jelen, felhasznált források: PayPal, Honey, needpix.com)

Az X- és Telegram-csatornáinkra feliratkozva egyetlen hírről sem maradsz le!
Összes
Friss hírek
Támogassa munkánkat!

Mi a munkánkkal háláljuk meg a megtisztelő figyelmüket és támogatásukat. A Magyarjelen.hu (Magyar Jelen) sem a kormánytól, sem a balliberális, nyíltan globalista ellenzéktől nem függ, ezért mindkét oldalról őszintén tud írni, hírt közölni, oknyomozni, igazságot feltárni.

Támogatás